Tips om als politicus met TikTok aan de slag te gaan

27 juni 2024 in
Reinout Van Zandycke (Exposure),

TikTok, een wereldwijd populaire app, staat gebruikers toe om korte videocontent te maken. De filmpjes die je rechtstreeks via de app opneemt duren maximaal 60 seconden. Filmpjes die je uploadt vanuit je telefoon kunnen tot drie minuten duren. Perfect dus voor wie in korte tijd veel content wil bekijken.

Ondanks de voordelen van TikTok, blijven toch heel wat politici terughoudend om het kanaal in te zetten voor hun communicatie. Een gemiste kans, aangezien een slim gebruik van TikTok voor heel wat extra bereik kan zorgen. Vaak associëren mensen de app nog steeds met simpele dansjes, maar dit is al lang niet meer het geval. Je kunt zeker en vast ook heel wat succes hebben met inhoudelijke video’s over actuele onderwerpen.

5 Tips van Reinout Van Zandycke (Exposure), de auteur van o.m.  ‘Lokale verkiezingen winnen zonder opkomstplicht


#1 Experimenteer

Durf experimenteren. Probeer verschillende soorten content uit. Van inhoudelijke filmpjes tot meer luchtige filmpjes met een humoristische insteek. Experimenteer daarnaast ook met verschillende platformen. Zo kan je bijvoorbeeld content die je op TikTok deelt ook op Instagram delen ter vergelijking. We raden het echter niet aan om zomaar blindelings alles op elk platform te posten. Probeer een paar posts uit en bekijk welk resultaat dit oplevert.

#2 Captions

Lang niet alle gebruikers bekijken video’s met geluid. Daarom is het belangrijk om steeds captions toe te voegen aan je content. Zo kan iedereen op elk moment je content bekijken en de inhoud begrijpen

#3 Wees authentiek

Het is belangrijk om steeds authentiek te zijn. Hierbij is jezelf zijn cruciaal. Probeer je dus zeker niet anders voor te doen omdat TikTok een jonger doelpubliek heeft. Het zal namelijk opvallen en als onnatuurlijk overkomen. Heb je bijvoorbeeld eerder het imago van een nerd? Speel dit dan op een ludieke manier uit en probeer geen hippe Beyoncé te zijn. 

#4 Speel in op trends en actualiteit

Op TikTok passeren heel wat trends de revue. Vaak verdwijnen ze weer even snel als ze gekomen zijn maar wanneer je er op het juiste moment op inzet kunnen ze voor veel bereik zorgen. Hetzelfde geldt voor de actualiteit. Door op het juiste moment in te zetten op actuele onderwerpen, creëer je relevante content voor je volgers.

#5 Omring je met de juiste mensen

Heb je geen kaas gegeten van social media en digitale content? Dan kan je nog steeds beroep doen op iemand die dit wel in de vingers heeft. Deze persoon kan je enerzijds assisteren met het bedenken van originele content en anderzijds snel korte video’s monteren.


Reinout Van Zandycke (Exposure), 27 juni 2024
Deel deze post